Kupiłem drona. I co dalej?

Właśnie wróciłeś ze sklepu z nowym sprzętem. Rozpakowałeś pudełko, może zdążyłeś już pochwalić się znajomym. Przed Tobą pierwsze uruchomienie, czytanie instrukcji, sprawdzanie. OK, dron gotowy do lotu. Co teraz? Czy mogę tak po prostu pójść i latać?
Jeśli Twój dron jest zabawką, waży poniżej 250g lub nie posiada czujnika zbierania danych – śmiało ruszaj w teren. W przeciwnym wypadku należy dopełnić kilku formalności.

REJESTRACJA OPERATORA

Pierwszym krokiem, który powinieneś wykonać to zarejestrowanie się w internetowym systemie Urzędu Lotnictwa Cywilnego pod adresem: https://drony.ulc.gov.pl/ Operatorem może zostać zarówno osoba fizyczna, jak i prawna. Zostanie Ci nadany indywidualny numer identyfikacyjny Operatora rozpoczynający się od liter POL. Numer ten należy umieścić na dronie w sposób czytelny i widoczny w przypadku kontroli. Najlepsze ku temu będzie miejsce pomiędzy ramionami na kadłubie.

REJESTRACJA PILOTA

Jeśli jesteś osobą fizyczną, następnym krokiem będzie przejście do profilu Pilota. W przypadku osób prawnych, należy założyć kolejne konto dla osoby fizycznej i wykonać następujące zadania. Aby uzyskać również indywidualny numer Pilota (POL-RP…) wystarczy wprowadzić i zapisać wymagane dane.

UPRAWNIENIA DO LOTÓW W KATEGORII OTWARTEJ (zwyczajowo: licencja na drona)
Po nadaniu numerów jesteś już Pilotem. Jednak, aby móc wykonywać operacje dronowe musisz uzyskać uprawnienia. Aby to zrobić, przejdź do szkolenia do podkategorii A1/A3, w którym uzyskasz podstawowe informacje dotyczące zasad i bezpieczeństwa wykonywania lotów. Po zakończonym szkoleniu, system przekieruje Cię do egzaminu. Jest to test jednokrotnego wyboru składający się z 40 pytań. Na każdą odpowiedź masz 90 sekund. Jeśli odpowiesz prawidłowo na 75% pytań, egzamin zostanie zaliczony! Gratulacje! Zdobyłeś uprawnienia do lotów w podkategorii A1/A3.

Jeśli jednak coś pójdzie nie tak, możesz ponownie podejść zarówno do szkolenia, jak i egzaminu.
Dla Operatorów posiadających drony, których masa mieści się w przedziale 500-2000g (pamiętajmy, że wciąż działamy w oparciu o przepisy przejściowe) wymagany jest dodatkowy egzamin do podkategorii A2 przeprowadzany przez Wyznaczonych Operatorów (ośrodki szkoleniowe).

Listę ośrodków możesz sprawdzić tutaj: <KLIK>

Aby przystąpić do ww. egzaminu postępuj zgodnie z instrukcją, którą znajdziesz tutaj: <KLIK>

KATEGORIA OTWARTA – WARUNKI LOTÓW

Posiadasz uprawnienia, więc możesz wykonywać loty dronem. Powinieneś zastosować się do właściwych wytycznych. Oto jakie możliwości daje kategoria otwarta:
- Loty w zasięgu wzroku Pilota
- Max. wysokość 120m AGL (od najbliższego punktu ziemi)
- Loty na otwartych przestrzeniach z możliwością uniknięcia osób postronnych
- Zachowanie odległości w poziomie od osób, zabudowań, przeszkód:
   -A2 – 50 m (jeśli dron jest wyposażony w tryb zwalniający do 3 m/s, możesz zmniejszyć odległość do 5 m)
   -A3 – 150 m


Życzymy owocnych lotów!

A jeśli chcesz wykonywać loty, w których sam określisz odległość od przeszkód, taką możliwość oferują kursy UAV do kategorii szczególnej wg Krajowych Scenariuszy Standardowych NSTS-0x, gdzie Pilot samodzielnie określa jaka odległość będzie BEZPIECZNA.

Chcesz dowiedzieć się więcej o lotach wg NSTSów, przejdź do: Loty w oparciu o NSTSy- jak się za to zabrać?
 
 

Zostaw komentarz

Zaloguj się